Motor in de winterstalling: 6 tips voor het laten overwinteren van je motor

Geplaatst op 07/10/2020 in Seizoensopslag

Aan alles komt een einde. Ook aan het motorseizoen. Hoewel er in de winter mooie dingen voor terug komen (hoorden we daar iemand ‘après-ski’ zeggen?), is het tóch jammer dat die mooie motor in de winterstalling moet. Schaatsen uit het vet, en de motor erin. Hoe zet je de motor goed weg in de winterstalling en zorg je ervoor dat hij ongeschonden de winter doorkomt?

motor

Voorbereiden op opslag van spullen is voor een motor, verhuisdozen, kampeerspullen, kerstviersiering of andere huisraad in principe niet erg verschillend. Een gemeenschappelijke aanpak is namelijk als volgt:

  • je inventariseert wat je hebt
  • je doet weg wat je niet nodig hebt
  • je maakt schoon wat je houdt
  • je beschermt wat je in de opslag doet

Voor de motor in de winterstalling komen er alleen een paar aandachtspuntjes bij. Want sommige onderdelen zijn eigenlijk niet gemaakt om zo lang stil te staan en kunnen er – zonder maatregelen – ook niet heel goed tegen. Daarom hebben wij de volgende tips voor je.

Tip 1. Verwijder de accu voordat dat motor in de winterstalling gaat

Jouw motor heeft ongetwijfeld een accu, om stroom te leveren voor verlichting en om je motor te starten. Staat je motor lang stil, dan loopt de accu langzaam leeg. Je wil de motor na de winterstalling alleen snel kunnen aantrappen voor een voorjaarstoer.

Daarom kan je het beste je accu aan de druppellader leggen. Dat is een soort acculader, die er ook voor zorgt dat de accu tijdens winterstalling in goede conditie blijft. Er zit een soort programma in, dat de accu herhaaldelijk oplaadt en weer leeg laat lopen. Zo blijft die in ‘optima forma’.

Selfstorage-locaties bieden ideale condities voor winterstalling van je motor. Maar stroom zou die locaties onveilig maken. Haal daarom, voordat je de motor in de winterstalling zet, de accu uit de motor om hem thuis aan de druppellader te leggen.

Tip 2. Bescherm je tank in de winterstalling tegen roest

Het is belangrijk om roest in de tank tegen te gaan. Zelfs nog belangrijker dat de motor zelf van binnen kan gaan roesten. De condens van een halve tank benzine kan zich mengen met de benzine en daardoor door de hele motor laten roesten.

Daarom lees je op veel websites dat je de tank beter helemaal vol kunt doen, met een ethanolvrije brandstof zoals V-Power.

Het is alleen veiliger om de motor te stallen met een lege tank. Je kunt simpelweg benzine weg laten lopen en in een jerrycan bewaren tot de tijd is aangebroken om weer zonovergoten dijkentochtjes te maken.

Motor

Tip 3. Vet metaal in voor je de motor in winterstalling doet

De grootste vijand van de motor is roest. Helaas heb je doorgaans aan stof en modderspatten ook geen gebrek. En die vliegenkoek op het vizier van je helm zit helaas ook op je motor. Het meeste krijg je er met een sopje wel af. Maar niet alles.

Sommige onderdelen hebben in het bijzonder extra aandacht nodig. De ketting kan je met een kettingreinigingsspray schoonmaken, van Motul, of een ander merk. Invetten kan daarna goed met WD40 of een siliconenspray. Wil je het helemaal goed aanpakken, gebruik dan de pot kettingvet.

Ook andere metalen delen kan je het beste invetten. Gebruik dus ook voor het motorblok, velgen, stuur en tandwielen een siliconenspray of ‘good old’ WD40.

Tip 4. Stal de motor winter- en krasproof met een beschermhoes

Zoals gezegd is roest de grootste vijand van je machine. Mogelijk is de motor alleen niet het enige dat je opslaat, dus kan het zijn dat je er langs moet met andere spullen. Lees: anders spullen die krassen kunnen veroorzaken. Zelfs de kleine klinknageltjes in je spijkerbroek trekken binnen no time krassen in je kostbare bezit.

Gebruik daarom een goede beschermhoes. Die beschermt daarnaast ook tegen stof en ander vuil. Die hoezen heb je – uiteraard – in allerlei soorten en maten. Het belangrijkste verschil is: een hoes voor binnen, of een hoes voor buiten. In de winterstalling staat je motor vorst- en vochtvrij, dus kies gerust voor een binnenhoes.

Kies dan sowieso voor een ademende binnenhoes. Want een hoes die niet ademt, levert condens op, en dus ook weer: roest.

Tip 5. Bescherm voor de winterstalling je banden

Sommige motoren, zeker de nieuwere wegmotoren, hebben geen middenbok. Alleen een zijstandaard, of ‘jiffy’. Dat heeft drie nadelen:

  1. dit maakt in sommige gevallen de motor instabieler dan met een middenbok
  2. de motor staat hierdoor schever dan met een middenbok, waardoor deze meer ruimte in beslag neemt
  3. de motor staat zo continu op de banden, waardoor je vierkante banden kunt krijgen

Als oplossing bestaat er de ‘paddockstand’: een standaard waardoor de motor met de banden van de grond komt. Je hebt er één voor het voorwiel nodig en één voor het achterwiel.

Paddock

Tip 6. Opslaan in een goede omgeving

Nogmaals: het belangrijkste voor winterstalling van je motor is dat die droog en vorstvrij komt te staan. Vooral tegen roest. Maar ook vorst is slecht, vooral voor de accu. Een schuur kan dus wel, maar is niet ideaal, ook al heb je die al eens opgeruimd en past de motor er prima.

Je doet er dus goed aan om een selfstorage te kiezen, zoals bij Kubox. Met constante temperaturen staat jouw motor veilig, tot het voorjaar je roept om er weer op uit te trekken.

Wil je meer weten? Neem vrijblijvend eens contact met ons op.