Huis opruimen na het overlijden van je geliefde: een stappenplan

Geplaatst op 14/07/2020 in Opruimen

Nadat je je naaste hebt verloren, heb je vaak al veel moeten regelen. Maar het huis staat nog vol. Dit moet vaak binnen ‘no time’ worden opgeruimd en dit kan véél emoties oproepen. 

Eén blik op je vaders aftershave is genoeg om je te herinneren hoe je als kind naar hem keek terwijl hij zich schoor in de ochtend. Of je leest opnieuw je excuusbriefjes die in je tienerjaren achterliet als je ‘s avonds weer eens later thuis kwam dan afgesproken. Ook wachten er veel keuzes op je. Wat doe je met de stapel vergeelde foto’s uit je vaders diensttijd? En waar gaat de doorgezakte rotanstoel heen waar je moeder haar boeken las? Wij zetten de keuzes op een rij en nemen je mee in het proces, wat voor iedereen persoonlijk is en op een andere manier kan werken.

Wie is verantwoordelijk voor het huis opruimen?

Er is altijd iemand officieel verantwoordelijk om het huis te ontruimen en de bijkomende kosten te betalen. Wanneer er een testament is opgesteld, staat daarin wie de erfgenamen zijn. Zij zijn dan verantwoordelijk voor de afwikkeling, alsmede voor het regelen van de uitvaart. Als de overledene geen testament heeft, geldt het wettelijk erfrecht. Dit betekent dat de echtgenoot of geregistreerd partner en bloedverwanten erven en daarmee verantwoordelijk zijn om het huis op te ruimen.

Maar ga je zelf ontruimen of besteed je dit uit? Zelf opruimen kan heel therapeutisch werken, maar ook een bron van ruzie zijn binnen de familie. Of het ontbreekt je simpelweg aan tijd of fysieke energie om de klus te klaren. In dit geval staan er professionele ontruimers voor je klaar.

Wanneer het huis opruimen?

Een hospicekamer moet soms al binnen 24 - 48 uur na overlijden leeg zijn. Voor een zorgkamer heb je ongeveer vijf dagen de tijd, en voor een huurwoning geldt de opzegtermijn.

In deze gevallen heb je amper de tijd om te beslissen wat je wil bewaren en wat niet. Heb je meer tijd nodig om na te denken over wat je wilt dat er gebeurt met de spullen? Sla dan de huisraad tijdelijk op. Kubox verhuurt flexibele, schone en veilige ruimtes. Wanneer je geliefde een koophuis achterlaat, begin je pas wanneer jij daaraan toe bent.

Wat doe je met de spullen uit het huis?

  • Inboedel laten opkopen, volledig wegbrengen of zelf verdelen?

Het kan verleidelijk zijn om de kringloop te bellen en alles in één keer weg te brengen. Maar op deze manier loop je mogelijk geld mis of doe je waardevolle erfstukken weg. Voorkom dit en huur een taxateur in die de waarde van de meubels, het servies en kunst inschat.

Pas als je de waarde van de inboedel kent, kun je een goede beslissing maken of je het zelf houdt, weggeeft of weggooit. Wil je alsnog in één keer van de inboedel af zijn? Verschillende ontruimdiensten kopen de huisraad op en verkopen dit verder.

  • Huisraad opslaan voor nabestaanden

Soms woont familie over de hele wereld, of hebben nabestaanden geen tijd om iets te kiezen. In dit geval kun je de kostbare, emotionele of belangrijke huisraad opslaan. Met Kubox Thuisbezorgd wordt er gratis een opslagbox bij je thuisgeleverd. Op bijvoorbeeld een herdenkingsdag zoals de verjaardag van de je overleden naaste kun je de Kubox laten bezorgen en alle spullen verdelen. En in de tussentijd staat alles veilig en droog.

Hoe ga je opruimen?

Tsja, hoe pak je deze immense klus, het huis opruimen na overlijden van een dierbare, aan? Soms laat je dierbare een gestructureerd huis achter. En soms moet je het doen met een chaotische bende. Hoe dan ook, als je zelf opruimt, moet je over alles een beslissing nemen. Gooi niets ongezien weg.

  • Bewaar álle administratie

Verzamel voordat je gaat opruimen alle belangrijke documenten. Denk bijvoorbeeld aan documenten van verzekeringen, de bank, de hypotheekverstrekker en het testament. Deze heb je nodig om belangrijke zaken af te wikkelen. Pas als je die hebt verzameld, ga je door met de rest. Een optie is om het archief tijdelijk op te slaan.

  • Gooi direct weg wat weg moet

Ruim per kamer op en zet gelijke spullen bij elkaar. Dus meubels bij meubels, linnengoed bij linnengoed, servies bij servies enzovoort. Zo behoud je structuur en kun je het makkelijker wegbrengen naar bijvoorbeeld de kringloop.

Ga daarna met de nabestaanden door alle spullen en bedenk of je die (1) zelf wilt houden; (2) wilt weggeven of verkopen; en (3) weg wilt doen. Doe dit samen om alles eerlijk te verdelen en ruzie te voorkomen. Gooi alles wat weg gaat zoveel mogelijk direct weg en neem direct mee wat je wilt houden. Zo houd je het overzicht over de spullen waar je ‘nog wat mee moet’. 

  • Roep hulp in

En als laatste: trommel vooral hulptroepen op! Je bent moe en het is een emotionele tijd. Vrienden en bekenden vinden het fijn om je te helpen in deze rouwperiode. Er is vast iemand die sterk is en het zware sjouwwerk (hallo antiek eiken dressoir) op zich wil nemen. En wellicht heb je een bevriende boekhouder die alle bank- en verzekeringspapieren kan doornemen?

Meer over opruimen