Stappenplan voor de verhuisdag: een handig overzicht voor hulp van vrienden

Geplaatst op 18/06/2020 in Verhuistips

Verhuizen in je eentje is voor veel mensen onmogelijk. Anderen ervaren het op z’n best als een enorme uitdaging. In de blog ‘Extra hulp bij verhuizen’ las je daarom wat de voor- en nadelen zijn van de meest voorkomende vormen van hulp bij verhuizen. In dit blog gaan we verder in op het stappenplan voor de verhuisdag zelf, wanneer je samen verhuist met vrienden en bekenden.

Houd daarvoor het volgende lijstje aan:

  1. Bedenk wie je wilt benaderen en nodig hen uit
  2. Verdeel rollen en taken
  3. Plan: wie moet waar wanneer zijn?
  4. Regel genoeg eten en drinken
  5. Regel een transportmiddel
  6. Regel verhuismateriaal
  7. Informeer buren
  8. Reserveer laad- en losruimte
  9. Op tijd naar bed

1. Bedenk wie je wilt benaderen

De eerste stap van dit stappenplan voor de verhuisdag is het uitnodigen van de verhuishulp.

Wie in jouw omgeving is er een beetje behulpzaam? Wie roept er al maanden dat hij of zij meer lichaamsbeweging wil? Bel, mail of stuur een postduif, want deze mensen kunnen jou mooi komen helpen. Niet iedereen is fit genoeg voor gesjouw en gesleep, maar het kan ook waardevol zijn om één of twee mensen te vragen om schoon te maken of om broodjes te smeren en koffie te zetten.

Heeft jouw oude of nieuwe woning meerdere woonlagen? Zorg dan dat er in ieder geval twee mensen zijn die zware spullen zoals een wasmachine de trap op en af kunnen tillen.

Verder is het handig als de mensen letterlijk en figuurlijk samen door één deur kunnen. Als je veel keus hebt, wil je misschien het liefst mensen uit de buurt vragen, om het voor iedereen laagdrempelig te houden.

2. Verdeel taken en rollen

Stap 2: de taken verdelen op de verhuisdag! De meest belangrijke rol is voor jou: de regisseur. Iedereen die gezond is van lijf en leden kan spullen sjouwen. Maar er is maar één iemand die kan weten waar alle dozen en meubels moeten komen te staan. En dat ben jij.

Weet je nog niet waar wat moet? Dan is jouw eerste taak: zorgen dat je dat uitzoekt. Ook belangrijk voor tijdens het inpakken, want dan kan je die kamers op labels schrijven die je voor de sjouwers op de dozen plakt.

Bij het uitladen wordt jouw plek dan ook: prominent, middenin je nieuwe huis. Bijvoorbeeld in de gang. Je wijst sjouwers hen voor iedere doos of ieder meubelstuk naar welke kamer dat moet. Je blijft altijd in de buurt voor vragen of overleg en laat je niet verleiden om mee te gaan sjouwen of een boodschap te doen. Als je namelijk genoeg mensen hebt geregeld, dan kan iemand anders zoiets doen.

Overige rollen zijn: sjouwer, chauffeur, cateraar en schoonmaker. Behalve de regisseur kan iedereen meerdere rollen hebben. Dat lees je hieronder.

3. Plan: wie moet waar wanneer zijn?

Heb je veel vrienden en bekenden die je kunt inschakelen? Dan heb je dat luxe om – ook voor hun eigen belang - teams en roosters te maken. Je kunt voor de verhuisdag een inlaadploeg en uitlaadploeg maken en dan hoef je dus ook maar één tot drie uur van hun tijd te vragen.

Vraag de inlaadploeg om na het inladen nog even te blijven om het oude huis schoon te maken. Eén of twee mensen zullen de verhuisauto of -auto’s moeten vervoeren naar het nieuwe adres.

Tijdens het inladen in het oude huis kan de uitlaadploeg in de nieuwe woning al beginnen met schoonmaken en broodjes smeren, voor zover dat nodig en gewenst is.

Op basis van zo’n plan communiceer je tijden en adressen naar je hulptroepen.

4.Regel genoeg eten en drinken

Je kunt eten en drinken met de verhuizers afspreken zoals ze zelf willen, maar hen ontvangen met koffie, thee en iets lekkers is in onze Nederlandse cultuur wel gebruikelijk. Het zijn jouw vrienden en jouw gasten.

Ook is het gebruikelijk om rond lunchtijd iets te eten aan te bieden. Dat kun je de vrienden met de rol ‘cateraar’ laten regelen. Een drankje na afloop is een kort moment om te evalueren en je dankbaarheid te betuigen. Ook is het gebruikelijk om als bedankje voor de verhuishulp nog eens een bbq of ander etentje aan te bieden, ook bij wijze van housewarming. Maar dat is voor later.

5. Regel een transportmiddel

Wij kennen geen tweepersoonsbed dat fatsoenlijk in een personenauto vervoerd kan worden. Niet op een manier die ook ruimte overlaat voor de bestuurder. Laat staan de wasmachine of driezitsbank. Je ontkomt er dus bijna niet aan om voor je verhuisdag een busje of kar te huren.

Maar wordt het een busje of een kar? Hoe groot moet dat busje of die kar zijn? Volg daarvoor dit stappenplan:

Stap 1: Schat in hoeveel kubieke meter huisraad je moet vervoeren

Zoals je op de opslagruimte-rekenpagina kunt zien, heb je per kamer ongeveer 4 m3 aan spullen. Vermenigvuldig dit met het aantal kamers dat je hebt en wat er daarvan mee moet naar je nieuwe huis.

Bijvoorbeeld: heeft jouw woning drie kamers, dan heb je 3 x 4 m3 = 12 m3 aan spullen te vervoeren. Stel: het is een knusse jarendertigwoning. Dan hoef je niet af te ronden naar boven en houd je 12 kuub aan. Daar zoek je een transportmiddel bij.

Stap 2: Bepaal hoe vaak je heen en weer kunt rijden

Over het algemeen wil je niet vaker dan twee keer heen en weer rijden met spullen. Want dat kost tijd en geld.

Ligt je nieuwe woning op een afstand van meer dan 60 km, dan adviseren wij helemaal om het tot één keer te beperken. Een verhuisbedrijf vraagt fiks geld voor deze kilometers, maar ook wanneer je jezelf verhuist betaal je natuurlijk brandstof.

Neem je graag alles in één keer mee, dan moet het transportmiddel daar groot genoeg voor zijn. Past twee keer rijden in je planning? Dan kan het transportmiddel kleiner zijn.

Stap 3: Kies je transportmiddel

Nu je weet hoeveel kuub aan spullen je hebt en hoe vaak je wilt rijden, weet je hoe groot jouw verhuisauto moet zijn. De twee meest logische opties zijn kar/aanhangwagen of bestelbus/mini-van. Of de opslag-thuisbezorgd-mogelijkheid van Kubox.

Dit zijn de voor- en nadelen.

 

De voordelen

Kar of aanhangerBestelbus of minivanKubox Thuisbezorgd
- laagdrempelig, want vaak in combinatie met eigen, vertrouwde auto.- geen ervaring met rijden met aanhanger vereist- geen ervaring met rijden met aanhanger vereist
- voordelig, want vaak gratis te lenen van iemand buiten de stad- alles staat droog en goed beschermd- alles staat droog en goed beschermd
- binnen de stad genoeg verhuurpunten van karren, zoals bij benzinepompen- je mag op de snelweg harder rijden dan met een aanhanger- scherp geprijsd
- de aanhanger valt 'gewoon' onder je autoverzekering, dus je hoeft geen aparte verzekering af te sluiten- meer laadruimte- verzekerd tegen schade tijdens transport én tijdens opslag (uiteraard wel even correct inladen)
  - snel en eenvoudig geregeld
  - schaalbaar. Meer ruimte nodig? Bestel simpel een extra Kubox

De nadelen

Kar of aanhangerBestelbus of minivanKubox Thuisbezorgd
- vaak minder ruimte dan in een bus- de kans op een gratis leen-exemplaar is kleiner dan bij een kar- je kunt zo niet oefenen met rijden in bus of met kar
- op de snelweg geldt een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur- er kunnen minder passagiers mee dan in een andere auto 
- even wennen aan rijden met een aanhanger- duurder: € 0,19 per km voor brandstof, een borg van minimaal de € 250,-, een flink eigen risico bij schade, ondanks verzekering. En jongeren tot 25 jaar betalen soms een toeslag 

Voorwaarden

Kar of aanhangerBestelbus of minivanKubox Thuisbezorgd
- een trekhaak aan je auto- een bus huren kan meestal pas als je 21 jaar of ouder bent en je minimaal een jaar je rijbewijs hebt- niet meer dan 750 kg per Kubox inladen
- een officiële, witte kentekenplaat voor de aanhangwagen- alleen de huurder mag de bus besturen, tenzij je het anders afspreekt met de verhuurder- geen gevaarlijke stoffen of verboden waar verhuizen met deze verhuisdienst
- de lading moet tijdens het rijden zijn afgedekt met een net of afdekzeil - overige voorwaarden staan op deze pagina
- de kar mag inclusief jouw spullen niet zwaarder zijn dan 750 kg  
- het gewicht van aanhanger en lading mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto.  

6. Regel verhuismateriaal

Een gouden regel onder verhuizers is: als het kan rijden, moet je rijden. Dat betekent: regel voldoende steekwagens en hondjes om jouw lijf te beschermen tegen overbelasting. Je wilt bovendien altijd genoeg tape, noppenfolie en inpakpapier mee hebben.

Dit zijn zaken je vooraf al geregeld wilt hebben.

7. Informeer buren

Deel je een voordeur en trapopgang met anderen? Dan willen ze vást weten dat jij daar urenlang doorheen banjert met spullen, hardop instructies, grappen en motiverende teksten naar elkaar roepend.

Stel ze dus op de hoogte, het liefst een paar dagen vóór de verhuizing. Dat biedt hen ruimte om een tijdelijk onderkomen elders te regelen. Of juist een bos bloemen, als welkom!

8. Reserveer laad- en losruimte

Woon je in een dichtbevolkt stuk Nederland, zoals in Haarlem of Nijmegen? Dan ben je waarschijnlijk niet de enige die van parkeerruimte gebruik wil maken. Zet kort van tevoren een stukje parkeerruimte af, met afzetlint of door er een auto neer te zetten, die je zelf kunt weghalen vlak voor de verhuisauto komt.

9. Op tijd naar bed

De tip ‘op tijd naar bed’ is natuurlijk een beetje een gekke. Je weet heus zelf wel hoeveel slaap je nodig hebt. Maar toch is dit idee niet helemaal uit de lucht gegrepen. Uitgerust zijn is erg waardevol voor het houden van overzicht en regie op de verhuisdag. En vergeet niet dat dit jouw rol wordt!

Komen jouw vrienden of bekenden op de verhuisdag helpen, dan is het ook wel fijn als je wat energie hebt om een goede gastheer of -vrouw te zijn. Het is natuurlijk heel persoonlijk hoever je die gastvrijheid doortrekt, maar denk er eens over na.