Schuur organiseren en opruimen: zo pak je dat aan
Geplaatst op 12/06/2020 in Woontips, Seizoensopslag, Opruimen
We begrijpen het hoor. In een schuur is het ook makkelijk om spullen gewoon even snel weg te zetten. Zolang het maar uit het zicht is, toch? Het hoeft er ook niet brandschoon en je komt er niet dagelijks. Maar toch weet je eigenlijk wel dat je in een opgeruimde schuur vaker en liever komt, dan in een schuur waar er veel werk op je wacht. Wij helpen je daarom met deze tips voor het organiseren en opruimen van je schuur.
Voorkomen is beter dan genezen
Hoe ben je het snelst klaar met het opruimen? Door er bij voorbaat geen rommeltje van te maken. De schuur is meestal het afvoerputje van het huis: kapotte spullen, spullen die je maar heel af en toe nodig hebt, zoals mooi-weer-spullen en lege flessen vinden langzaam hun weg naar alle planken en hoeken van je schuur.
De makkelijkste manier om daar mee om te gaan is het er in de eerste plaats niet neerzetten. Heb je lege flessen? Houd ze even in het zicht, breng ze wekelijks of dagelijks weg en het verzamelt zich niet in je schuur. Psychologen zweren dat het hanteren van een dergelijke routine helpt bij het opgeruimd houden van je leefomgeving. En schuren zijn daarop geen uitzondering.
Een andere routine kan zijn: ga je op visite, bedenk dan altijd: heb ik nog iets van hem of haar liggen dat terug kan? Heb je bijvoorbeeld gereedschap geleend van je schoonouders? Trek die schuur open en stuur hun klopboor direct weer retour afzender.
Kies een zonnig moment voor het opruimen van je schuur
Vocht is sowieso één van de grootste vijanden van opslag. Belangrijke papieren documenten zoals fotoboeken zijn daardoor vatbaar voor schimmels. Daarom loont het de moeite om zulke spullen in een professionele, vochtvrije opslag te stallen.
Het laatste wat je wilt is alles dus blootstellen aan de elementen, door op een regenachtige dag je schuur op te ruimen. Plan het opruimen dus op een dag waarop de kans op mooi weer groot is. Zo kan je spullen mooi even buiten laten staan terwijl je de rest van de schuur uitruimt.
Bereid het schuur opruimen goed voor
Het is waar: je kunt al snel veel verschil maken, ook met minimale voorbereiding en een kleine inspanning. Toch is het jammer om halverwege te moeten stoppen omdat je niet je hele schuur kunt opruimen.
Aangezien je de ruimte efficiënt wilt gebruiken, gebruik je de hoogte van de schuur door planken te bevestigen of (stelling)kasten te plaatsen. Maar dan is het wel zo handig als je die planken, kasten en bevestigingsmaterialen ook al in huis hebt gehaald. Dan kun je letterlijk lekker doorpakken.
Wil je van een bult stoeptegels af? Dan heb je misschien wel een auto en een kar nodig. Dan zijn dingen die je prima van tevoren kunt regelen. Net als hulptroepen en een fris drankje als beloning voor de noeste arbeid.
Wil je na het wintersportseizoen liever je ski’s en stokken in een opslag zodat je er niet meer over hoeft te struikelen? Dan kan je dit ook al van tevoren regelen. Mits je het op tijd regelt, zet Kubox op jouw zelfgekozen opruimdag een Kubox voor de deur, die je na het volladen dezelfde dag nog op weg stuurt richting de opslag. Opgeruimd staat netjes!
Pak het schuur opruimen grondig aan
Het is handig om je complete schuur leeg te halen. Op deze manier kan je ook een beetje schoonmaken. Je hoeft niet van de vloer te kunnen eten, maar een beetje bezemen kan geen kwaad. Ook kan je nu mooi en veilig wat aan een balk spijkeren, een kast bouwen of een lek aan het dak repareren.
Ook voor je overzicht helpt deze aanpak. Zo zie je geen spullen over het hoofd bij het opruimen, en je laat alles ook nog eens door je handen gaan. Je onthoudt daardoor beter wat je allemaal hebt en kunt beter beoordelen of je geen dingen dubbel hebt of onnodig bewaart.
Verzin een systeem dat voor jou werkt
Organiseren van spullen kan op verschillende manieren. Veel mensen sorteren hun boeken in de boekenkast op kleur of op alfabet. Hier lijkt het logischer om tuingereedschap bij ander tuingereedschap te leggen. En reserveonderdelen van auto’s, fietsen, brommers en motoren bij andere toebehoren voor vervoermiddelen.
Maar ieder hoofd werkt iets anders. Bedenk dus een systeem dat voor jou logisch is en houd je daar aan. Je doet liever geen dubbel werk, maar mocht het systeem echt niet werken, dan kan je de schuur later altijd nog eens anders indelen.
Hoe kleiner de schuur, hoe belangrijker een goed georganiseerd systeem is. Woon je bijvoorbeeld in Amsterdam of Utrecht? Dan mag mag je al blij zijn met een berging of klein schuurtje. Efficiëntie is hierbij doorslaggevend. Alle seizoensitems zoals wintersportspullen of de tuinset kan vervolgens in de opslag.
Voor de duidelijkheid kan je ook bordjes maken waarop staat waar wat moet. Zo hoef je niemand in je huishouden jouw systeem uit te leggen. Ze kunnen zelf zien waar de grasmaaier en schroevendraaiers horen.
Safety first
Het is heel makkelijk om jezelf te overschatten wanneer je haast hebt en even snel iets wilt pakken. Juist in een schuur staan er veel risicovolle spullen en stoffen en daar ben je niet altijd op bedacht. Daarom een eervolle vermelding voor deze tips voor jouw eigen veiligheid:
- Plaats zware spullen op schouderhoogte of lager, bij twijfel is het te zwaar
- Zet brandbare en giftige stoffen juist kind-veilig hoog, of achter een afsluitbaar deurtje
- Maak stellingkasten goed vast aan de muur
- Vraag in de winkel naar de belastbaarheid van de planken voor aan de muur
- Zet een goed slot tegen inbraak op deuren en ramen
- Installeer en controleer regelmatig je rookmelders
- Bewaar scherpe voorwerpen als snoeizagen en stanleymessen overzichtelijk aan een ophangsysteem zoals een garagewand (en niet in een verzamelbak waar je in gaat grabbelen om iets te vinden)
Handen uit de mouwen
Alles uitgedacht? Laat je handen dan maar eens wapperen! Ruim de schuur leeg en sorteer de spullen buiten in één van de vier categorieën: houden, weg doen, opslaan of twijfel.
Ga dan binnen aan de slag met schoonmaken en installeren van kasten, bordjes en planken. Ruim alles van de stapel ‘houden’ in volgens het systeem dat je bedacht hebt en volgens je eigen veiligheidsvoorschriften. Doe alles van de stapel ‘opslaan’ in de opslag en verdeel alles van de categorie ‘weg doen’ over stapels grofvuil, (klein chemisch) afval en spullen om weg te geven.
Pas als alles klaar is ga je nog eens te rade bij de spullen van de categorie ‘twijfel’. Heb je er nog plek voor? Wordt iemand anders er misschien blijer van dan jij zelf? En: volstaat het om er een foto van te maken voor de herinnering? Want dan kan het misschien alsnog weg.
Heeft alles een plek? Vergeet jezelf niet te belonen. Je hebt het keigoed gedaan! Ook als het veel moeite kostte. Het is even een karweitje en het is tijd om van het resultaat te genieten.
Vond je dit artikel nuttig? Lees dan ook de tips over: